dmday

روز بازاریابی دیجیتال و خلاصه دستنوشته های من

همایش روز بازاریابی دیجیتال یا digital marketing day  که با هشتگ dmday در فضای مجازی خودش رو معرفی کرد، یه همایش یه روزه بود که جمعه ۲۱ اردیبهشت ۹۷ سالن همایشهای دانشگاه الزهرا برگزار شد. آقای اکبر هاشمی از هفته نامه شنبه و پویاکندری از شتاب دهنده فارابی زحمت گرداندن این همایش رو داشتند.

همین نوشته رو میتونید در قالب فایل pdf  از اینجا دانلود کنید

افرادی که توی همایش سخنرانی داشتن  یا توی پنل حضور داشتن:

اکبر هاشمی مدیر هفته نامه شنبه و خبرگزاری شنبه پرس:

ایشون آماری از وضعیت کلان صنعت مارکتینگ دیجیتال و مقایسه اون با تبلیغات سنتی دادن و برای ورود به همایش خوب بود:

  • بازار تبلیغات در سال ۲۰۱۸ ایران عددی بالغ بر ۱۲۰۰۰ میلیارد تومان بوده که سهم آنلاین فقط حدود ۱.۸ درصده و بسیار ناچیزه
  • محتوا بسیار بسیار مهمه بطوریکه سه چهارم از ۱۰۰ سایت اول ایران (از لحاظ الکسا) تولید کننده محتوا هستن
  • همچنان نگاه سنتی یا بیلبوردی در دیجیتال مارکتینگ هم غالبه به طوریکه سهم بنر دسکتاپ (۶۵ درصد) و بنر موبایل (۲۱ درصد) بخش عمده دیجیتال مارکتینگ رو به خودش اختصاص داده و ویدیو مارکتینگ موبایل (۸ درصد) و ویدیو دستکتاپ (۶ درصد) از سهم این بازار رو داره و البته چشم انداز و روند در حال تغییر به ویدیومارکتینگ و هوش مصنوعی خواهد بود.

 

حورا وکیلی (مدیر ارتباطات بازاریابی ریحون):

خانم وکیلی که تاکید داشت بگه من مدیر مارکتینگ ریحون نیستم و مدیر ارتباطات بازاریابی ریحون هستم. به نظرم موضوع وایرال مارکتینگ یا بازاریابی ویروسی که یکی از موضوعات بسیار مهم در مارکتینگ هستش رو با بدترین شکل ممکن ارایه کرد و به قول هشتگهای حاضرین بیشتر اطلاعات ویکی پدیایی بود تا یه ارایه ناشی از تجربیات و مهم.

حورا وکیلی

پنل dirty marketing:

عطا خلیقی (مدیر پویا سافت)، محمد علی جنت خواه (بنیانگذار طرفداری) و داوود مشتاقی (مدیر بازاریابی مدیسه) توی پنلی که توسط اکبرهاشمی و پویا کندری مدیریت شد (که البته بیشتر مدیریت نشد) روی موضوع dirty marketing صحبت کردن و به نظرم تنها نکته مثبتش این بود که آقای مشتاقی به اهمیت تفاوت این نوع مارکتینگ با tabo marketing  پرداخت و اینکه چرا محتوای ارسالی اونها توی توییتر با بقیه شبکه­های اجتماعی متفاوته و اونم به خاطر مخاطبان هر شبکه اجتماعی با هم فرق داره و لذا مدیریت شبکه­های اجتماعی باید با فضای اون شبکه سازگار باشه.

در مجموع با اینکه افرادی که بالا نشسته بودن قطعا دانش و تجربیات بسیار گرانبهایی داشتن اما متاسفانه پنل به بدترین شکل ممکن مدیریت شد و جز سر رفتن حوصله حضار و اینکه چیز جدیدی عرضه نشد عایدی دیگه ای نداشت. خلاصه همایش که با یک ساعت و نیم تاخیر ساعت ۱۰ استارت خورد عملا تا ساعت ۱۲ و نیم وقت تلف کردن بود تا اینکه دو سه تا ارایه خوب همایش رو نجات داد.

محمد علی جنت خواه

متین ارشادی (مدیر بازاریابی چیلیوری)

آقای ارشادی در خصوص کد تخفیف، انواع کد تخفیف و اینکه کد تخفیف چطور کار میکنه صحبتهای خوبی داشت و تجربه خودشون از یه کمپین دیجیتال مارکتینگ رو شرح داد.

متین ارشادی

ریحون

  • تخفیفها شامل باندل کردن محصولات با هم (تعریف بسته­ای از کالا و خدمات با هم)، تخفیف پیش پرداخت (که قبل از عرضه کالا یا خدمات داده میشه و باعث دست یافتن به نقدینگی خواهد شد)، تخفیف مناسبتی و رویدادی (مثل بلک فرایدی یا یلدا یا …)، تخفیف یکی بخر، دو تا ببر، تخفیف حجمی یا خرید عمده (وابسته کردن میزان تخفیف به تعداد خرید و در نهایت تخفیف ارسال رایگان (وابسته به میزان خرید یا محدوده مشخص و..)
  • برای تعیین اینکه تخفیف تا چقدر میتونه جلو بره دو مفهوم ارزش طول عمر مشتری یا customer liftime value و هزینه جذب مشتری رو تعریف کردن. Clv اینطوری حساب میشه (میانگین خرید هر مشتری* تعداد خرید در سال* میانگین حاشیه سود) و اینطوری ارزش طول عمر مشتری استخراج میشه و قطعا هزینه جذب هر مشتری باید از ارزش طول عمر هر مشتری کمتر باشه.
  • در یک اسلاید به این موضوع پرداختن که چرا استارتاپها در سالهای اولیه عموما در منطقه زیان دهی هستن. مشتری ها به سه دسته تقسیم میشن non profit customer که ۲۰ درصد مشتریها در این دسته هستن ، profitable customer که ۶۰ درصد مشتریها در این دسته و ۲۰ درصد مابقی هم به واسطه تکرار زیاد در خرید very profitable customer. استارتاپها عموما در مراحل ابتدایی بیزینس هنوز موفق نشدن که مشتریها رو به دسته­ های سود ده یا خیلی سود ده تبدیل کنن.
  • واحد بازاریابی دیجیتال چیلیوری متوجه شده بود که درصد زیادی از کاربران تا قبل ۵ خرید اول ریزش زیادی دارن و اگه کاربری ۵ خرید اول خودش رو بگذرونه احتمالا جزو مشتریان وفادار خواهد بود به همین دلیل در چیلیوری کمپین “چیلیوری ۱۰۰” رو با این مفهوم که ۲۰ درصد تخفیف در ۵ خرید ابتدایی به صورت نامحدود طراحی کردن و این کمپین موفق آمیز بود و ۴۲ درصد جذب کاربر جدید داشتن با ۳۶ درصد افزایش فروش.

 

توحید علی اشرفی (مدیر بازاریابی علی بابا)

یکی از ارایه­های خوب همایش قطعا متعلق به توحید علی اشرفی بود و قشنگ مشخص بود چرا علی بابا، علی باباست. ایشون در مورد داستان موفقیت خودشون در سال ۹۵ و اینکه چطور تونستن با اینکه عقب تر از بقیه بودن ابتدا ۱۵ درصد نسبت به بقیه جلو بزنن و بعد اختلاف رو الان به ۹۰۰ درصد به رقیب بعدی برسونن صحبت کرد و عالی بود.

  • ابزارهای دیجیتال مارکتینگ بسیار مهم هستن و رشد اولیه علی بابا به واسطه شناخت و استفاده از این ابزارها بوده است.
  • اما رشد بزرگ علی بابا به خاطر تسلط به ابزارها نبود بلکه ۸۰ درصد اهمیت با مدیریت استراتژی بازاریابی است و نقطه قوت علی بابا در سالهای اول همین بود.

    توحید علی اشرفی

    علی بابا

  • در سال ۹۵ که منابع مالی زیادی برای تبلیغات نداشتیم تصمیم گرفتیم هزینه سنگینی برای تحقیقات بازار انجام بدیم و با توجه به دو مفهوم چرخه عمر محصول (product lifetime cyrcle) و بخش بندی بازار، در نهایت جایگاه سازی (positioning) لازم برای علی بابا انجام شد. بله علی بابا در سال ۹۵ قرار شد روی مشتریان پر سفر که سفرهای کاری دارن تمرکز کنن و به همین خاطر یک کمپین ۶ ماهه با عنوان “پرسناردی” رو انجام دادن با تمرکز بر پزشکان، مهندسان و مدیران و…
  • این انتخاب از اونجا ناشی شده بود که منابع مالی کافی برای نفوذ در بازار انبوه رو نداشتن و ناچار بودن استراتژی نفوذ در بازار خاص رو دنبال کنن.
  • یک جمله کلیدی آقای اشرفی گفتن “همه بازار رو خواستن منابع مالی و انسانی شما رو رقیق خواهد کرد”

حمیدرضا سعادتی (مدیر بازاریابی عملکرد دیجی کالا)

آقای سعادتی به نظرم ارایه خیلی خوبی در خصوص affiliate marketing  یا همکاری در فروش داشت و بیش از ارایه خوب آقای سعادتی، اون چیزی که من رو جذب خودش کرد استراتژی دیجی کالا برای رهبری بازار خرید اینترنتی بود. دیجی کالا بعد از لانچ market place  که الان فروشنده های بسیار زیادی رو جذب خودش کرده با این سیستم affiliate ، عاملان فروش و بازاریابی (همکار بازاریابی) عملا اتفاق بسیار بزرگی رو برای خودش رقم خواهد زد.

محمد رضا سعادتی

دیجی کالا

  • دیجی کالا به خاطر کاهش هزینه­های مارکتینگ، مسایل و دغدغه ­های مدیریت نیروی انسانی، افزایش بهره ­وری و در نهایت اشتغال زایی به سراغ روش بازاریابی “همکاری در فروش” رفته است.
  • برای تست این روش، در پاییز ۹۶ با استفاده از یک بات تلگرامی تست شد این روش که در نهایت ۱۲۷ همکار عددی بالغ بر ۴۰۰ میلیون تومان کمیسیون عایدی داشتن (۳ میلیون تومن برای هر نفر طی سه ماه) و تجربه بسیار موفقی داشتیم.affiliate marketing
  • یکی از امکانات affiliate marketing امکان e-shop page خواهد بود که در اختیار وب سایتها و عاملان فروش قرار خواهد گرفت با امکان دریافت کمیسیون. به نظرم این امکان یکی از اتفاقات بزرگ حوزه خرید اینترنتی در کشور خواهد بود که market place بودن دیجی کالا رو تکمیل خواهد کرد.
  • از روشهای مختلف همکاری در فروش مثل commission per sales , commission per click, commission per install و صحبت داشتند.

همایش در نشست بعد از ظهر در مجموع با ارایه های زیر تجارب خوبی رو منتقل کرد:

مرجان سلیمانی (مدیر بازاریابی تپسی)

برخی از تجارب بازاریابی خودشون توی تپسی رو اشاره داشت و از دغدغه های یک بازار دو سویه یا two sided صحبت کرد.

  • با توجه به دوسویه بودن بیزینس تپسی، داستان مرغ و تخم مرغ در این کسب و کار جدی بود و بازاریابی برای هر دو گروه مخاطب به شکل متفاوتی از هم خواهند بود.
  • با توجه به ممنوع شدن جذب راننده از سطح خیابان، بیلبوردها نقش خوبی به عنوان ابزار جذب راننده داشته است.
  • با ورود به هر شهری هفته رایگان یا آخر هفته رایگان را طراحی کرده­ایم و جواب خوبی ازش گرفتیم.
  • برای جذب ساید راننده­ها و کاهش ریسک ورود آنها، بیزینس مدل همکاری با راننده در یک تا سه ماه ابتدای همکاری با تپسی به شکل کمیسیونی نبود.

 

 

 

 

مجتبی جوانمردی (مدیر بازاریابی میدانی سامسونگ موبایل)

در خصوص اهمیت محتوای هوشمند یا smart content در بازاریابی صحبت خوبی داشت.محتوای هوشمند

  • سه رویکرد کلیدی در محتوای هوشمند با عنوان classic , costumer oriented , campaigen oriented مطرح است.
  • صحبت کلیدی محتوای هوشمند این است که “مشتری نیاز به شنیده شدن دارد”.
  • شاید اگر سایتهای خرید اینترنتی بتوانند سیستم ویزارد (گام به گام) -جهت شناخت دقیق نیازهای مشتری و بعد ارایه آفرها- برای فروش کالا به مشتری داشته باشند بهتر باشد تا این سیستم سنتی فروش کالا.

 

 

 

 

 

هوتن هاشمی (مدیر گروه ردلاین) و میثم کیهانی (مدیر دیجیتال مارکتینگ پارس آنلاین)

این دو نفر با نحوه ارایه جذابی که داشتن سالن رو به وجد آوردن و اون چیزی که منو بیشتر از محتوای ارایه به خودش جذب کرد میزان اعتماد به نفس و جسارت میثم کیهانی در کسب و کار بود و قطعا پارس آنلاین اگه پارس آنلاین شده با حضور اینطور افرادی بوده.

  • تفاوت کلیدی کمپینها و بازاریابی باید به دنبال جذب fan باشد تا follower و این دو تفاوت زیادی با هم خواهند داشت. به عنوان مثال دیوید بکام زمانی که مدل موی خودش رو تغییر میده خیلی از طرفدارهاش مدل موی خودشون رو شبیه اون خواهند کرد و این معنی واقعی fan است.
  • بازاریابی بایستی از tools و call to action استفاده کرد و بدون اینها عملا مارکتینگ بی معنیه
  • مفهوم permission marketing  رو اشاره ای داشتند.

پارس آنلاین

مینا جهانی (مدیر دیجیتال مارکتینگ دیوار)

“باید به اطلاع برسونیم که دیوار افغانستان شکست خورد” این جمله سنگینی برای کسب و کار دیوار بود و البته قطعا تجربه گرانبهایی خواهد بود. خانم مینا جهانی تجربه حضور دیوار در افغانستان رو با divar.af ارایه داد و اینکه بعد از دو سال ناچار دیوار افغانستان رو تعطیل کردن و تجربه جالبی بود به به نظرم.

مینا جهانی

دیوار

  • جمعیت افغانستان بالغ بر ۲۸ میلیون نفر است که ۲۴ درصد شهری و ۷۶ درصد روستایی و بخش زیادی از جمعیت سواد پایینی دارند.
  • ۸۰ درصد جمعیت افغانستان بین ۱۵ تا ۴۴ سال سن داشتند
  • ۳۷ درصد جمعیت از تلفن هوشمند استفاده میکنند که ۷۶ درصد از آنها به اینترنت ۳g دسترسی دارند.
  • بزرگترین شبکه اجتماعی افغانستان، فیسبوک است با تعداد بین ۱.۵ تا میلیون کاربر
  • در یک کمپین بزرگ مارکتینگ دیوار در افغانستان فقط ۱۱ هزار نصب اندروید و ۴ هزار نصب ios کسب شد که شکست بزرگی بود.

 

محسن رهگذر (مدیر ارتباطات خلاق دیجیتال بادکوبه)

به عنوان آخرین ارایه دهنده در خصوص سبک زندگی دیجیتالی صحبت کردن. ایشون به اهمیت شناخت بینش مصرف کننده و ارتباط بین برند، مخاطب و ایده اشاره داشتند و به ذکر مثالهایی پرداختند.

بادکوبه

نوشته شده توسط مهدی زیودار در زی وی سی. با ذکر منبع استفاده از محتوا بلامانع است. و البته با پوزش از ارایه دهندگان عزیز که نتونستم کامل محتوای غنی اونها رو منتقل کنم.

2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *