startup review

استارتاپ آفرها

این روزها استارتاپ هایی بهم مراجعه می کنن که برای جذب سرمایه کمکشون کنم، این کمکها بخشهای مختلفی رو شامل می شه

  • صفر تا صد جذب سرمایه
  • ارایه مشاوره برای تهیه مستندات
  • ارایه مشاوره ارزشگذاری
  • ارایه مشاوره برای معرفی وی سی های صاحب سرمایه
  • ارایه مشاوره برای متن قرارداد
  • و..

حقیقتی که وجود داره اینه که اولا من بعضیا رو بلد نیستم و ثانیا وقت کافی برای این خدمات رو هم ندارم و ارایه سرویس به صورت سازمانی و شرکتی هم فعلا علاقمند نیستم (یعنی یه شرکت مشاوره یا بروکری بزنم و همه تقاضاها رو سازماندهی کنم) و قبلا هم گفته بودم که من این کار رو بیشتر برای انتقال تجربیات خودم برای کمک به استارتاپهای در جذب سرمایه تعریف کردم و هنوز هم بهش معتقدم. با گذشت زمان اندکی از لانچ وب سایت و پیچ اینستاگرامیم دیدم درخواستها مقداری با اونچه که فکر می کردم، بیشتره.

اما چکار می تونستم کنم؟! راستش من قبلا هم توی یه پست اینستاگرامی گفته بودم که کار من جذب سرمایه نیست بلکه کار من جذب استارتاپه. یعنی من هدفم رو گذاشتم شکار استارتاپی. به همین خاطره از تعداد نسبتا زیادی که بهم مراجعه می کنن فقط تعداد محدودی رو انتخاب می کنم. به همین خاطره توصیه کلیدیم به استارتاپها اینه که قبل اینکه کلا وارد مذاکره با هر وی سی بشن و برای اینکه کارشون بهتر جلو بره یه سر پیشم بیان چون من سعی کردم به وی سی ها نشون بدم که من هر استارتاپی رو معرفی نمی کنم و شعار اصلیم اینه که اگه خودم تمایل به سرمایه گذاری در یک استارتاپ رو نداشته باشم هیچوقت اونو به دیگران هم معرفی نمی کنم. و البته این به معنی این نیست که حتما اون استارتاپ موفق میشه بلکه اون استارتاپ تونسته معیارهای اینوست -از نگاه من البته- رو بگذرونه،‌ همین!

به همین خاطر و با توضیحات بالا تصمیم گرفتم از این به بعد یه سرویس جدید تعریف کنم به اسم “استارتاپ آفر” که این آفرها باهدف جذب سرمایه نوشته خواهند شد.

و اما استارتاپ آفر چیه:

هدف: معرفی استارتاپهای پر پتانسیل و ناب با رویکرد جذب سرمایه به عنوان بازوی دست وی سی ها

ساختار: در گزارش آفر سعی می کنم به مواردی که برای یک سرمایه گذار اهمیت داره دقت کنم. این موارد شامل ریویویی به تیم، ارزش پیشنهادی، بازار و چشم انداز، محصول، شاخصهای کلیدی عملکرد و ترندها و در نهایت پیشنهاد سرمایه گذاری روی استارتاپ با چه مدل و ارزشگذاری و چه میزان اینوستی. البته سعی می کنم ریسکها و مشکلات احتمالی استارتاپها رو هم صادقانه اشاره کنم

گزارش چند صفحه خواهد بود: رویکرد من ارایه تفصیل در نگارش نیست و سعی میکنم نتیجه بررسی ها و تحلیلها رو بیشتر بنویسم تا داستان نویسی. لذا گزارش استارتاپ آفرهای من بیشتر از ۳-۴ صفحه سعی می کنم نباشه

جایگاه آفرها: طبیعیه که استارتاپ آفرهای من هیچوقت نمی تونه جای وارسی همه جانبه وی سی ها رو بگیره اما میتونه به عنوان یه فیلتر خیلی جدی برای وی سی ها باشه. چون قاعدتا این گزارش رو کسی داره می نویسه که هم خودش استارتاپ داشته و هم خودش توی صنعت وی سی سالها کار کرده

چه استارتاپهایی در موردشون می نویسم؟ قاعدتا آفرهای من صرفا به استارتاپها و کسب و کارهایی محدود میشه که خودم نسبت بهشون (از لحاظ معیارهایی که اشاره کردم). به همین خاطر ممکنه تعداد زیادی استارتاپ مراجعه کنن ولی فقط یکی رو قابل آفر دادن بدونم. یعنی تا خودم قانع نشم که اینوست کنم کسی دیگه رو آفر نمی کنم. البته مبنای آفرها صرفا نظر شخصی من و از ماحصل بررسی هاست و ممکنه خطاهای زیادی هم داشته باشه (استارتاپ خوبی رو رد کنم یا استارتاپ بدی رو تایید کنم)، قاعدتا به مرور در این کار دقتم بیشتر و بیشتر خواهد شد.

روش تحلیلم چطوره؟ من برای هر آفر سعی میکنم حداقل بین ۲ تا ۴ هفته با استارتاپها کلنجار برم و ازشون دیتاهای لازم رو بگیرم و باهاشون نشستهای خودمانی هم خواهم داشت تا ناگفته هاشون رو هم بشنوم و برای اینکار قاعدتا ابتدای هر کار قرارداد عدم افشای اطلاعات هم بینمون نوشته میشه تا بدون استرس اطلاعات ازشون بگیرم. در خلال نگارش استارتاپ ریویوها هم از کمکهای آقای مهندس خلیلی (مشاور و مدرس سرمایه گذاری) کمک خواهم گرفت البته و ممکنه سراغ افرادی دیگری هم برم.

آفرهام زمانبندی هم داره؟: طبیعیه که نه! ممکنه چند ماه بگذره و حتی یه آفر ندم ولی ممکنه یه ماه دو سه تا هم آفر بدم. یعنی مبنای گزارشها به شناسایی استارتاپهای پر پتانسیل بر می گرده و من گزارشی نمی نویسم که فقط گزارش نوشته باشم. اعتبار بلندمدت خودم برای ارزیابی دقیق استارتاپها برام مهمه و هر چند قاعدتا شکست یا موفقیت استارتاپها به المانهای بسیار زیادی وابسته است و ریویوهای من به معنی قطعیت در موفقیت استارتاپ نیست بلکه تمام تلاش من اینه که بگم استارتاپهایی که من معرفی می کنم احتمال موفقیتشون بیشتر از مواردیه که معرفی نکردم. همونطور هم که قبلا گفتم کار من جذب استارتاپه و گزارشهای من میتونه برای وی سی ها نقش یه غربالگری جدی داشته باشه.

مخاطب گزارشها کیا هستن؟ مخاطب اول گزارشهام وی سی ها و اینوستورهای اکوسیستم خواهند بود.

آیا ارایه آفرها هزینه داره؟: خب راستش بله، چون رسیدن به هر آفر و تهیه گزارشش وقت نیاز داره. برای استارتاپها در راندهای مختلف تعرفه های متفاوتی داره و سعی کردم هزینه هایی اعلام کنم که از توان استارتاپها خارج نباشه

آیا به جز نگارش ریویو خدمات مشاوره صفر تا صد هم خواهم داشت: بله. قبلا هم گفته بودم اگه با استارتاپی حال کنم و وقت کافی داشته باشم سعی میکنم صفر تا صد جذب سرمایه رو باهاش باشم.

حرف آخر، این کاری که قراره استارت بزنم خودش یه کار استارتاپیه و ممکنه کلا مخاطب پیدا نکنه. اما اگه در میان مدت مورد توجه قرار بگیره قطعا در بلند مدت منشاء اتفاقات بهتری برای جذب سرمایه استارتاپها خواهد بود. در هر صورت اگه شما استارتاپی دارید که قصد جذب سرمایه داره به من پیام بدید و امیدوارم منجر به گزارش استارتاپ ریویو برای شما بشه.

التماس دعا

 

2 پاسخ
  1. مجید خواهانی
    مجید خواهانی گفته:

    سلام جناب زیودار عزیز
    ایده جالبی دارید و فرصت ارزشمندی برای استارت‌آپ‌ها فراهم میشه. خصوصا اینکه ادبیات استارت‌آپ‌ها و سرمایه‌گذارها بسیار متفاوت هست و شما می تونید نقش موثری رو در نزدیک شدن دیدگاه‌های طرفین ایفا کنید.
    ما از تجارب و نقطه نظرات شما خیلی بهره بردیم و آشنایی با شما برامون بسیار ارزشمند بود.

    پاسخ
    • مدیرسایت
      مدیرسایت گفته:

      بسیار متشکرم جناب خواهانی عزیز و برای شما و پروژه خوبتون آرزوی موفقیت روز افزون دارم

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *